Hvordan mekke fanzine



Fanziner stammer fra en tid der det ikke var så vanlig å ha nettsider. I disse dager er det vel slik at nettsiden i mange tilfeller kommer før selve grupperingen den representerer, og i tillegg gjøres innholdet tilgjengelig for offentligheten på en helt annen måte. Det er derfor jævlig mye sjarm i en liten blekke kun for de som hoster opp en 20-kroning på supporterfeltet. Skrevet av supportere, for supportere. Dette har NSA støttet opp om i en årrekke.

Vi blar opp opptil 3000,- spenn



Dersom du vil starte opp en fanzine, kan du søke NSA om å få dekket inntil 3000,- spenn av faktiske trykkeutgifter. Om det kommer flere nummer av blekka er det bare stas, men vi kan altså ikke støtte hver utgave... Vi vil hjelpe dere på beina slik at dere får businessen i gang.

Oppstarten



Først og fremst; med mindre du er en sykt produktiv person, ikke start opp alene. Det er veldig tungt å skulle skape innhold hele tida, da brenner du ut og det blir neppe mange utgaver. Finn på et fett navn, organiser en slags redaktør som har ansvaret for å mase på 4-5 skribenter - så er dere der. Når dere skal få trykt opp greiene, hør litt rundt med ulike trykkerier - gjerne et lokalt et som kan gi avslag dersom de får en side i blekka. Hvor mye reklame dere vil ha med i blekka er opp til dere selv, og hvis man er redde for å tilhøre den moderne fotballen kan man jo vri og vende på en reklame slik at den blir litt lættis og i praksis en del av innholdet.

Innholdet



Innholdet i en fanzine er av supportere og for supportere. Det trenger ikke bli en Pulitzerpris. Skriv om ting som er morsomt og som engasjerer. Skriv om tifogruppa, en studietur til en ukjent klubb i utlandet, om problemer og frustrasjon i egen klubb og generelt annet vissvass. Det er viktig å ikke være redde for hva man skriver, en altfor konform blekke er ikke spesielt spennende. Da hender det også at man må betale en pris. For eksempel i 2009, da en Stabæk-fanzine hadde en satireartikkel basert på en hendelse fra noen år tidligere. Da ble en liste med "uønskede personer" distribuert til klubbene, basert på at disse personene tilhørte en viss gruppering - men ikke fordi personene hadde gjort noe spesielt galt. Dette ble parodiert med en liste kun bestående av homofile, for å underbygge hvor meningsløs og urettferdig denne lista var. Dessverre ble dette plukket opp av en ivrig journalist, som igjen mobiliserte en haug med andre klikkhungrige journalister - og det ble et hælvete.

I de siste årene har det dessverre blitt enda mer vanlig at folk står opp om morgenen og lurer på hva de skal bli krenket av, og eventuelt på vegne av hvem. Dette er noen ganger i kraft av at de innehar en talsrolle, men i mange tilfeller handler det mest om et bevisst eller underbevisst ønske om å stå frem i lyset som den svakes beskytter - og dermed høste publikums applaus for å stille opp som dagens helt. Den mentale belønningen for dette har en høyere verdi enn ordinære likes på Facebook og Instagram. Med jevne mellomrom dukker det opp en og annen gladsak der noen faktisk har redda en kattunge eller beskyttet en som trengte hjelp, men fallgruvene står i kø når folk utsettes for humor og satire beregnet på et annet publikum.

Og en spesielt destruktiv trend er at journalister er tilbøyelige til å misforstå med vilje, fordi de vet at det vil engasjere et simple minded publikum - som jo tross alt er annonsørenes beste gruppe all den tid det er de som kjøper fruktkuttere og treningsapparater som "får plass under sengen". Det skaper utfordringer for alle som driver med humor og satire, når ting blir tatt ut av sammenheng. Det spiller ingen rolle om Håvard Lilleheie i sitt Man Show beskriver at den beste løsningen om en kompis kommer ut av skapet er å først skyte kompisen, så bartenderen som så det hele og så seg selv. Nyhetene noen minutter tidligere kan ha en tåredryppende reportasje om hvor forferdelige ting noen fotballsupportere har skrevet. Det er mediehverdagen vi lever i, og når det engang er slik, gjelder det å bare være uredd og gjøre ting på sin måte. Og sørge for å ha god intern kommunikasjon så ikke journalistene kan ødelegge klimaet ved å sette folk opp mot hverandre.

Skulle det først bli en shitstorm der noe blir tatt ut av sammenheng kan dere naturligvis ta kontakt med NSA, vi er ikke helt kjent for å gå stille i dørene når en eller annen dust skal kødde med supportermiljøet. Men først og fremst, lag en morsom, liten, eksklusiv, fysisk blekke barnebarnet ditt kan lese på dass i fremtiden.

Send epost til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for å søke om støtte!

© 2017 Norsk Supporterallianse